"Podsumowanie roku 2024 na rynku kredytów i pożyczek konsumenckich w Polsce. Wyzwania i prognozy na rok 2025" - to temat Webinaru BIK, który odbędzie się 30 stycznia 2025 r. o godz. 10.30, on-line.
7 stycznia 2025 r. wystartowała nowa kampania reklamowa BIK, która utrwala przekonanie, że bycie w BIK to coś pozytywnego. To sposób na potwierdzenie swojej wiarygodności w wielu sytuacjach życiowych. W nowym spocie reklamowym BIK wychodzi poza kontekst kredytowy. W scenariuszu zestawione są dwa kontrastowe charaktery, typy osobowości. Łączy je Raport BIK, dzięki któremu nie jesteśmy anonimowi i możemy wykorzystać go w różnych sytuacjach. Przekaz BIK opiera się na założeniu, że rzetelność jest cechą człowieka, którą szczególnie doceniamy. Spot reklamowy przypomina, że BIK jest bez wyjątku dla każdego, dla wszystkich dorosłych Polaków, czyli dla około 31 milionów osób.
O 45,4% r/r spadła wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w grudniu 2024 r. – informuje BIK Indeks Popytu na Kredyty Mieszkaniowe. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego wyniosła w grudniu 2024 r. 444,90 tys. zł i była wyższa o 2,2% niż w grudniu 2023 r. W porównaniu do listopada 2024 r. była ona wyższa o 2,0%. Natomiast w grudniu ub.r. spadła liczba osób wnioskujących zarówno r/r, jak i m/m.
Rada Nadzorcza Biura Informacji Kredytowej S.A. powierzyła funkcję Wiceprezes Zarządu Agnieszce Szopie-Maziukiewicz, która od 1 stycznia 2025 r. kieruje dalszym rozwojem technologicznym Grupy BIK, nadzorując Obszar IT i Bezpieczeństwa oraz odpowiada za rozwój obszaru usług Antyfraudowych Grupy BIK. Agnieszka Szopa-Maziukiewicz pełni również funkcję Prezes Zarządu spółki Digital Fingerprints. W składzie Zarządu BIK na kolejną kadencję pozostają dr Mariusz Cholewa – Prezes Zarządu oraz Sławomir Grzelczak – Wiceprezes Zarządu.
W listopadzie 2024 r., w porównaniu do listopada 2023 r., banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom więcej kredytów (+30,8%), ale na niższą wartość (-21,3%). Na 18,4 tys. kredytów udzielonych mikroprzedsiębiorcom w listopadzie br., 8,7 tys. zaciągnęły firmy usługowe (47,3%) i 4,2 tys. handlowe (23,1%). Łącznie 70,4% udzielonych w listopadzie 2024 r. kredytów przypada więc na te dwa sektory. Z całkowitej kwoty 1,554 mld zł, banki udzieliły 651 mln zł (41,9%) mikroprzedsiębiorcom prowadzącym działalność usługową oraz 399 mln zł (25,7%) kredytów firmom z sektora handlu. Finansowanie tych dwóch sektorów w listopadzie 2024 r. to 67,6% łącznej wartości udzielonych kredytów mikroprzedsiębiorcom.
W listopadzie 2024 r. banki i SKOK-i w relacji r/r udzieliły więcej tylko kredytów gotówkowych (+15,6%). Natomiast udzieliły mniej kredytów mieszkaniowych (-35,7%), kredytów ratalnych (-29,7%) oraz wydały mniej kart kredytowych (-6,7%). Również w ujęciu wartościowym banki i SKOK-i przyznały wyższą wartość tylko kredytów gotówkowych (+27,4%). Ujemną dynamikę wartości odnotowały kredyty mieszkaniowe (-31,9%), kredyty ratalne (-8,5%) oraz limity w kartach kredytowych (-1,3%).