Jest w błędzie ten, kto sądzi, że kradzież danych go nie dotyczy. Tylko na przestrzeni ostatniego półrocza, 35% Polaków doświadczyło co najmniej jednego z zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Pomimo 91% opinii, że bezpieczeństwo danych osobowych jest bardzo ważne, to aż 74% osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem. Niemal połowa respondentów nie wie, co mogłoby sprawić, by zyskali poczucie bezpieczeństwa swoich finansów. Kampania edukacyjna Alertów BIK opowiada, jak skutecznie się chronić, by nie stać się ofiarą wyłudzenia.
Większość z nas zdaje sobie sprawę z rosnącego niebezpieczeństwa kradzieży danych i wykorzystania ich przez oszustów. Potwierdza to cykliczne badanie realizowane na zlecenie BIK, pt. „Cyberbezpieczeństwo Polaków”.
W ciągu ostatniego półrocza procent osób dostrzegających zwiększenie ryzyka wyłudzenia danych osobowych wzrósł i obecnie takie zagrożenie potwierdza 71% respondentów październikowego badania.
Wzrosła także liczba Polaków, którzy mieli kontakt z cyberprzestępczością. Aż 38% respondentów doświadczyło phishingu, czyli metody, w której oszust podszywa się pod legalne firmy, stosuje przy tym nazwy stron internetowych i adresów e-mail łudząco przypominających autentyczne.
33% badanych przyznało, że uległo wyłudzeniu pieniędzy w wyniku skorzystania z tzw. super okazji, a dane 30% ankietowanych osób znalazły się w niebezpieczeństwie w wyniku ich wycieku z różnych instytucji. Aż 88% respondentów uważa wyciek danych za powód do niepokoju o własne finanse.
87% internautów nie ma pełnego zaufania co do ochrony ich danych osobowych, 22% uważa, że nie ma kontroli nad tym, do jakich danych na ich temat mają dostęp inni.
Polacy zapytani o główne emocje towarzyszące zjawisku wyłudzeń, w tym kredytowych, wskazali na strach. Odczuwa go 60% respondentów. Na drugim miejscu jest poczucie bezradności, które ogarnia 13% osób.
Z Alertem BIK nie będziesz żyć w strachu przed wyłudzeniem
Polacy, choć mają świadomość skali wyłudzeń, rodzajów i konsekwencji zagrożeń, związanych z kradzieżą danych, to nadal za mało przezornie i niewystarczająco aktywnie korzystają z prewencyjnych nowoczesnych narzędzi, które automatycznie zadbają o ochronę ich pieniędzy. Pomimo nagłaśnianych oszustw z wykorzystaniem podstępnych socjotechnik złodziei, a także informacji o wyciekach lub włamaniach do baz różnych instytucji, 74% osób nie korzysta z żadnych narzędzi i usług ostrzegających przed wyłudzeniem.
Do skorzystania z nich zmotywowałoby się 39% osób w sytuacji, gdyby same lub ktoś z ich najbliższego otoczenia padł ofiarą wycieku lub wyłudzenia.
Taka postawa zaskakuje. Zwłaszcza, że od blisko 13 lat rośnie zjawisko wyłudzeń. Każdego dnia próbuje się ukraść na cudze nazwiska 931 tys. zł.
Tymczasem jest na rynku dostępne narzędzie – Alerty BIK, które skutecznie ostrzega przed wyłudzeniem, pozwala zareagować na tyle szybko, by zatrzymać wyłudzenie lub uniemożliwić złodziejowi zaciąganie kolejnych kredytów lub pożyczek na nasze dane.
Zadbaj o ochronę przed wyłudzeniem w czasach wysokiego ryzyka
Chodzi o Alerty BIK – automatyczne ostrzeżenia sms lub e-mail, które otrzymamy dokładnie w chwili, gdy jakaś instytucja finansowa będzie chciała udzielić kredytu (pożyczki) na nasze dane. Ostrzeżenie dostaniemy również, gdy pojawi się nowe zobowiązanie przypisane do naszych danych lub opóźnienie w płatności raty. Alert BIK zadziała też w sytuacji, kiedy będziemy sprawdzani w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Po informację z Rejestru Dłużników sięgają np.: dostawcy usług, czy operatorzy sieci komórkowych, dlatego z Alertu BIK –dowiemy się również np. o próbie wyłudzenia abonamentu komórkowego lub drogiego smartfona na nasze dane.
Warto zadbać o bezpieczeństwo swoich danych, zarejestrować się na www.bik.pl i zapobiegliwie uruchomić Alerty BIK.
W Alercie widnieje data oraz nazwa instytucji, w której składany jest wniosek. Alert BIK zawiera także numer infolinii BIK - na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie doradców w wyjaśnieniu sprawy. W przypadku wyłudzenia, BIK pomaga klientowi - wskazuje kolejne kroki, wysyła wzory pism. BIK pośredniczy również w przekazaniu informacji do instytucji, w której posłużono się danymi klienta.
Alerty BIK to rozwiązanie, które raz włączone działa 12 miesięcy, 24h na dobę i niczym sygnał ostrzegawczy pomaga wyprzedzić złodzieja. Ostrzeżenie, które działa natychmiast uratuje nas przed nieprzyjemnymi konsekwencjami wyłudzenia na nasze skradzione dane.
„BIK się sprawdza, bo pozwala uniknąć wyłudzeń”
O zaletach zapobiegania skutkom niechcianych zdarzeń, opowiada spot reklamowy BIK. Bohater filmu wyjaśnia mechanizm działania Alertów BIK. Gdy usługa jest włączona, pomaga uniknąć kłopotów. Spot reklamowy można obejrzeć TUTAJ
Kampania edukacyjna Alertów BIK od stycznia do 12 marca 2022 r. będzie prowadzona w telewizji oraz serwisach VOD, na wybranych portalach internetowych oraz w radio.
Spot o Alertach BIK jest kontynuacją kampanii „BIK się sprawdza” z 2021 r. Kreację przygotowała Agencja Reklamowa S4, która również odpowiada za produkcję spotów telewizyjnych. Za planowanie i zakup mediów odpowiada dom mediowy Starcom, w tym za cześć digital - Performics.
Źródła:
- Badanie opinii na zlecenie BIK, „Cyberbezpieczeństwo Polaków”, zrealizowane 27.09.2021 r. przez Quality Watch, CAWI, 18+, N 1 038.
- Raport o dokumentach InfoDok, III kwartał 2021 r., Związku Banków Polskich.