Raport BIG - czerwiec 2013

Przedstawiamy 22. edycję Raportu BIG o nastrojach wśród polskich przedsiębiorców. Już po raz szósty podajemy wyniki badań w rozszerzonej grupie firm, wśród sześciu branż: dostawców usług finansowych, dostawców usług masowych, branży budowlanej, branży turystycznej, branży e-commerce i przedsiębiorców. Podobnie jak we wcześniejszych raportach przygotowaliśmy specjalny zestaw pytań dodatkowych. Tym razem sprawdzamy jak wcześniejsze przewidywania przedsiębiorców dotyczące 2013 roku sprawdziły się w rzeczywistości.

Najważniejszą informacją wynikającą z otrzymanych danych jest wyraźna poprawa nastrojów wśród firm. Wyłączając dostawców usług masowych, we wszystkich branżach odnotowano wyraźnie lepsze oceny poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej niż 3 miesiące temu. Widać odwrócenie obserwowanego przez ostatnie miesiące trendu spadkowego.

Na szczególną uwagę zasługują przedsiębiorcy, dla których Wskaźnik BIG wzrósł, aż o 18,8 pkt. i obecnie poziom indeksu wynosi 9,42 pkt. Biorąc pod uwagę, że właśnie tę grupę nazywa się papierem lakmusowym gospodarki, można oceniać jej przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Na taką pozytywną poprawę wskaźnika w przypadku przedsiębiorców miał wpływ spadek występowania nieterminowego regulowania należności, jak również procentowa poprawa spłat należności płaconych zgodnie z terminem. Mając na uwadze wcześniejsze badania, wiemy że przedsiębiorcy po kilku miesiącach przyzwyczajają się do trudnych warunków rynkowych i pomimo ich stałego negatywnego wpływu są bardziej optymistyczni co do przyszłości.

Istotne miejsce w tym wydaniu raportu, biorąc pod uwagę sezon letni, zajmuje branża turystyczna. To dość specyficzny sektor rynku. Mimo, że od 2012 roku sytuacja w tej branży stabilizuje się i wykazuje terminowością w regulowaniu zobowiązań płatniczych, to i tak 78% respondentów uważa, że nieterminowe płatności to poważna bariera. Badani z branży turystycznej są na drugim miejscu pod względem otrzymywania należności płatniczych, wśród których blisko połowa firm otrzymuje między 76% a 100% płatności w terminie. Nie podlega wątpliwości, że duży wpływ na sytuację finansową w tej branży ma sezonowość oferowanych usług.

Z raportu wynika również, że po dość trudnych pierwszych 6 miesiącach 2013 roku przedstawiciele wszystkich badanych firm są podzieleni w ferowaniu wyroków, co do rozwoju sytuacji w drugim półroczu. Istotna część uważa, że będzie ono lepsze niż pierwsze, ale również duża grupa uważa, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Ponad połowa badanych firm nie planuje żadnych radykalnych zmian dotyczących budżetu firmy oraz strategii jaką obrały na cały 2013 rok. Niestety, co dziesiąta firma w drugiej połowie 2013 roku ograniczy, bądź zamknie działalność. Najważniejszym jednak wnioskiem z 22. edycji Raportu BIG jest fakt, że zmniejszyła się liczba pesymistów, w porównaniu do badania, które zostało przeprowadzone na koniec 2012 roku.

Nie zdradzając więcej szczegółów, zapraszam do lektury.

Załączniki