Raport BIG - grudzień 2013

Przedstawiamy 24. edycję Raportu BIG o nastrojach wśród polskich przedsiębiorców. Już po raz ósmy podajemy wyniki badań w rozszerzonej grupie firm, z sześciu branż (dostawców usług finansowych, dostawców usług masowych, branży budowlanej, branży turystycznej, branży e-commerce i przedsiębiorców). Podobnie jak we wcześniejszych raportach przygotowaliśmy specjalny zestaw pytań dodatkowych. Tym razem sprawdziliśmy czy firmy wymagają potwierdzania wiarygodności finansowej od obecnych i nowych kontrahentów.

Zacznę jednak od przedstawienia głównego Wskaźnika BIG. Na koniec roku poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej ponownie wzrasta. Obecnie główny indeks osiągnął poziom 17,84 pkt. tym samym jest najwyższy od początku 2009 roku. Poprawę widać już od dziewięciu miesięcy, zatem możemy mówić już o stałym trendzie.

To nie koniec dobrych informacji. Wartość wskaźnika w branży finansowej osiągnęła najwyższą wartość w sześcioletniej historii badania – 29,23 pkt. Z pozostałych sektorów warto wspomnieć turystykę, w której ocena poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie rośnie. Może to wskazywać, że problemy ta branża ma już za sobą.

Biorąc pod uwagę takie wyniki, nie jest niczym zaskakującym, że w pozostałych pytaniach, które stale zadajemy badanym rośnie udział pozytywnych odpowiedzi. Przykładowo, w ciągu ostatnich trzech miesięcy o 6 pkt. proc. zwiększyła się grupa respondentów, która uważa nieterminowe regulowanie należności w ich branży za zjawisko występujące rzadko.

Warto również wskazać pozytywne zmiany dotyczące szacowanej wartości przeterminowanych należności. Zdecydowanej poprawie uległa sytuacja przedsiębiorców, z których niespełna jedna piąta (19%) oczekuje na zaległe płatności, których suma przekracza 100 tysięcy złotych, jeszcze trzy miesiące temu grupa ta była większa aż o 27 pkt. proc.

Jak już zdążyłem wspomnieć, tym razem w tej edycji raportu, zawarliśmy pytania dodatkowe dotyczące potwierdzania wiarygodności finansowej. Niektóre odpowiedzi były dla nas sporym zaskoczeniem. Zdaniem ankietowanych, częściej dokumentów poświadczających ich dobrą sytuację, wymagali obecni kontrahenci niż partnerzy będący w trakcie nawiązywania współpracy.

Nie zdradzając więcej szczegółów, zapraszam do lektury.

Załączniki