Z ogromną przyjemnością przedstawiamy Państwu kolejną – już 26. edycję Raportu BIG. Zawiera on badanie opinii wśród przedsiębiorców wielu branż na temat bezpieczeństwa prowadzenia biznesu w Polsce. Rzetelność przeprowadzonych badań oraz opinie na ich temat, jakie dochodzą do nas z rynku pozwalają nam sądzić, że raport jest istotnym uzupełnieniem obrazu gospodarki w Polsce.
Największą zmianą w ciągu ostatnich trzech miesięcy, jest dość znaczny, bo aż 5 proc., spadek głównego Indeksu BIG. Na tle płynących zewsząd informacji o poprawiającym się stanie gospodarki może to dziwić. Jednak w naszej opinii taka sytuacja wynika z chęci utrzymania funduszy, które zostaną wykorzystane w późniejszym czasie do dalszych inwestycji. Jest to związane ze wzmacnianiem się gospodarki. Etap ten przez wielu przedsiębiorów traktowany jest jako szansa na zdecydowany rozwój firmy.
Spadek głównego Indeksu BIG spowodowany jest znaczącym pogorszeniem się bezpieczeństwa prowadzenia działalności, przede wszystkim w branży przedsiębiorców (o 13 proc.) i branży budowlanej (o 12,9 proc.). Z tą różnicą, że dla tej ostatniej branży duże znaczenie ma bieżąca sytuacja gospodarcza ich kontrahentów. Z wcześniejszych raportów wynika, że branża budowlana reaguje na wszelkiego typu zmiany makroekonomiczne z dość dużym opóźnieniem. Zatem wahania wskaźnika są czymś naturalnym i spodziewamy się, że wraz ze stałym wzrostem gospodarczym sytuacja w tym sektorze będzie się poprawiać.
Na spadki wpływ miało także obniżenie pozytywnych odczuć wśród respondentów z branży e-commerce (o 5,5 proc.) oraz dostawców usług finansowych (o 9,1 proc.). Nie wszystkie jednak informacje zawarte w tej edycji raportu mają wydźwięk negatywny. W ciągu ostatnich trzech miesięcy zdecydowanej poprawie uległa sytuacja wśród respondentów z branży dostawców usług masowych, gdzie w zaledwie trzy miesiące wzrost poziomu Wskaźnika BIG wyniósł aż 8,4 pkt. proc.
Dużo miejsca w najnowszym Raporcie BIG poświęciliśmy również branży turystycznej – oczywiście wynika to ze zbliżającego się sezonu wakacyjnego. Tym bardziej cieszy nas widoczna zmiana świadomości respondentów z tego segmentu pod względem finansowania, jak również podejścia do bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej. Niestety wciąż ponad połowa ankietowanych z tej branży (53 proc.) prognozuje możliwe upadki firm turystycznych.
Nie zdradzając więcej szczegółów, zapraszam do lektury.