Raport BIG - wrzesień 2014

To już 27. edycja Raportu BIG, w której publikujemy wyniki badania opinii na temat bezpieczeństwa prowadzenia biznesu w Polsce przeprowadzonego wśród przedsiębiorców z wielu branż. W najnowszej publikacji prezentujemy dane wpływające na poziom Wskaźnika Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej, takie jak zdolność do regulowania bieżących zobowiązań, skalę problemu nieterminowych płatności oraz szacunkowy poziom zadłużenia kontrahentów.

Optymistyczną zmianą, która nastąpiła w ciągu trzech miesięcy od publikacji poprzedniej części raportu, jest wzrost głównego Wskaźnika BIG o 1,7 pkt. proc. Co ciekawe, został on odnotowany pomimo narastającego konfliktu na Ukrainie i po wprowadzeniu kolejnej transzy sankcji gospodarczych wsierpniu 2014 r. Jak pokazują poniższe badania, zmiana ta dotyczy większości przebadanych branż i sektorów, co pozwala przypuszczać, że dynamika zostanie utrzymana także w kolejnych miesiącach.

Niewątpliwy wpływ na taki wynik ma fakt, że zmniejszył się odsetek firm, które wskazywałyby zatory płatnicze jako poważną barierę dla rozwoju ich biznesu. W stosunku do poprzedniej edycji badania różnica ta wynosi 9 pkt. proc. i obecnie zatory płatnicze jako problem traktuje 72 proc. respondentów. Na wzrost Wskaźnika BIG wpływ miał także niski poziom przeterminowanych wierzytelności, który nie uległ w ciągu minionego kwartału zmianie i co istotne, firmy nie prognozują, aby uległ zmianie w najbliższym czasie.

Poniższy Raport BIG pokazuje również, że firmy szukają coraz skuteczniejszych sposobów na odzyskiwanie przeterminowanych należności. Wskazuje na to fakt, że prawie połowa przedsiębiorstw skorzystała w ciągu ostatniego kwartału z usług komornika lub podjęła inne działania prawne. Oznacza to, że przedsiębiorcy stają się coraz bardziej wyedukowani w zakresie możliwości, które pozwalają odzyskiwać zaległe należności. Nie zmienia to faktu, że wciąż niewielu decyduje się wykorzystać możliwości, które daje współpraca z Biurami Informacji Gospodarczej.

Aktualna edycja raportu zawiera także sekcję poświęconą firmom działającym w województwie śląskim, które bardzo pozytywnie wyróżniają się na tle wyników badania ogólnopolskiego. Na wyróżnienie zasługuje fakt, że 68 proc. śląskich firm sprawdza swoich kontrahentów przed podpisaniem umowy, podczas gdy w przypadku wyników ogólnopolskich jedynie 32 proc. przedsiębiorstw zadeklarowało takie działanie.

Nie zdradzając więcej szczegółów, zapraszam do lektury.

Załączniki