Raport BIG - maj 2015

Przedstawiamy już 28 edycję Raportu BIG na temat zatorów płatniczych, występujących w polskiej gospodarce. Badaniem objęte zostały firmy, które deklarowały, że część ich należności nie jest regulowana terminowo (posiadają należności przeterminowane).

Ta grupa przedsiębiorców po raz kolejny podzieliła się z nami opiniami na temat bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej oraz wpływu sytuacji gospodarczej na kondycję finansową swoich firm. Koncentrujemy się na małych i średnich firmach zatrudniających od 10 do 249 osób, bo to one w największym stopniu narażone są na ryzyko niedotrzymywania warunków umowy przezpartnerów biznesowych.

Wyniki badania wydają się zaskakujące, bo mimo że Polska ma za sobą siedem kwartałów zauważalnego wzrostu gospodarczego, przybyło ocen negatywnych. Indeks Zatorów Płatniczych BIG obniżył się z 16 do 12,6 pkt., co oznacza, że opóźnienia w płatnościach za towary i usługi wzrosły. Jeszcze bardziej znaczący spadek wskaźnika widać w zestawieniu rok do roku. Najwyraźniej obserwowane na początku zeszłego roku przyspieszenie gospodarki na ponad 3 procent przyrostu PKB, wywoływało większe nadzieje na udrożnienie płatności, niż okazało się to w rzeczywistości. Trzeba jednak pamiętać, że w tym czasie doszło też do pogorszenia relacji handlowych z Rosją, co szczególnie odczuli rolnicy, firmy produkcyjne i przetwórcze, a także transportowe. Dwie ostatnie branże dołączyliśmy do naszego najnowszego badania, do prezentowanych już od lat: dostawców usług finansowych, dostawców usług masowych, budownictwa, turystyki, e-commerce oraz przedsiębiorców i innych branż.

Szersza baza oraz geopolityczne zawirowania sprawiły, że średni odsetek płatności, na które czekają małe i średnie firmy wzrósł w nowej odsłonie badania z 32 do 42 proc. – mówimy tu o grupie przedsiębiorstw z problemami, bo tę badamy. Generalnie dla MŚP na całym rynku odsetek ten kształtuje się na poziomie kilkunastu procent.

Do nieregulowania swoich zobowiązań w terminie przyznaje się więcej niż jedna trzecia MŚP. Co robią, gdy zmuszone są wybierać za co zapłacić w pierwszej kolejności? Na pewno nie sięgają po faktury kontrahentów. Przede wszystkim regulują ZUS, podatki i wynagrodzenia pracowników, dalej leasing, kredyty, dopiero na końcu opłacają zobowiązania wobec firm kooperujących.

Przedsiębiorcom nie brakuje jednak optymizmu, prawie co trzecia firma liczy na poprawę sytuacji finansowej w nadchodzących 12 miesiącach, ponad połowa ocenia, że jej kondycja co najmniej pozostanie bez zmian, jedynie co piętnasta uważa, że może być gorzej. MŚP, wprawdzie nieśmiało, ale jednak spodziewają się też lepszej ściągalności płatności za towary i usługi. Jedna piąta ankietowanych zakłada, że w najbliższych trzech miesiącach wierzytelności będą oddawane szybciej, ponad 60 proc., że tak jak dotychczas, a niewiele ponad 10 proc. prognozuje pogorszenie. Kto będzie miał rację, czas pokaże, a my niezwłocznie poinformujemy o tym w kolejnym raporcie.

Nie ma jednak wątpliwości, że na poprawę nie należy czekać z założonymi rękami. Zawsze można skorzystać z miękkiej windykacji, jaką jest wpisanie nierzetelnego kontrahenta do bazy biura informacji gospodarczej, utrudniając mu tym samym funkcjonowanie i ostrzegając innych. Warto też pamiętać, że każdorazowo przed podjęciem decyzji o współpracy, dzięki BIG, można zweryfikować wiarygodność finansową przyszłego odbiorcy usług czy towarów.

Załączniki